Kultissimo.hu

A bérszegény meg a Hamupipőke

kodutanamkicsiOperett és meseszószban pácolt magyar valóságot kutyultak össze a Mohácsi testvérek Parti Nagy Lajossal karöltve. Tették mindezt az Örkény Színházban, és minden színházi sznobizmusomat félretéve feltételeztem, hogy akkor ugye durran az a nagy bumm. És az a nagy bumm durrant is.

A Köd utánam című zenés-intellektuális kabaré ütött, bár nem nagyobbat, mint amekkorát Mohácsiék öklei szoktak. Nagyjából az lett a végeredmény, amire számítottam. Szórakoztam, elgondolkodtam, és megmosolyogtam a formát. A tartalom ugyanis egy három felvonásos operett formába öntetett. Csak annyira volt zenés, mint egy operett (annyira sem), csak annyira volt néhol-néhol sok, unalmas és túlírt, mint egy operett. Igaz, hogy sokkal kacagtatóbb volt, viszont az örkényes színészeket Debreczeni Csaba kivételével még csak véletlenül sem a hangjuk miatt szerettem meg. Pedig mennyivel nagyobbat üthetett volna ez az ököl, ha a Cintányéros cudar világból és kis Iluska könnyes dalaiból fakadó Kovács Márton dalok szépen szólalnak meg. Akkor erőteljesebben érezhettem volna, hogy milyen cudar egy operet országban élek, de azért hej!  Sírva vigad a magyar, de azért kiénekli. Így kiénekeletlenül a dalok inkább csak jelzésértékűek maradtak, és ez a kifordított operett megmaradt a szokásos kovácsmarcis zenés mohácsiskodás szintjén. Az sem kevés.

kodutanamnagy

Újgazdagék, politikus urambátyámék, fejesek, móriczi hősök, vagyis a magyar látszatarisztokrácia jelenik meg az Operabálon. Épp a szegények megsegítése a cél, ahogy az operabálokon lenni szokott. Ezért egy bérszegényt etetnek, aki foglalkozásából adódóan lett látszatszegény, de miután mindezt megélhetésből teszi, valóban nincstelen, csak ez a „valóban” nem érdekel senkit. Így aztán szokás szerint könnyen egyszerűsödik le a probléma, és természetesen gyorsan és biztosan  kezelhetővé válik. A többit be a szőnyeg alá, csak amúgy magyarosan. A valódi szegény, aki egy másik szegényen segít, kirúgattatik, ruháitól megfosztatik, elfelejtetik, mert ugye a fejesek mégis fejesek, és közmunka országban ki is mondhatná meg jobban, hogy mi a látszat pontos és megfelelő dramaturgiája. És ez még csak a kezdet. Mert jönnek a mesés karriertörténetek. Meg ugye a földeladás. Most akkor álomtitkár úré lesz-e vagy sem. Fenyegetünk, fele királyságot, vagy épp királylányt ígérünk: és a mese máris megint összefonódik az szép magyar valósággal.  Jön a ki kihez megy feleségül, ki kit vesz el fontossági sztori Hamupipőke ágyon.

A karakternevek önmagukban hordozzák történeteiket.  Öreg Ördögh, Vadász Stüszi, Lidi néni, az Ördögh öreganyja, vagy mondjuk Dmitrij Pavlovics a magyarul beszélő orosz herceg.

Kiemelhetném a külön koreográfiában, pantomimben, hangban és minden másban brillírozó Debreczeni Csabát, vagy az egyszerűségében zseniális Csuja Imrét, de egy igazi jó örkényes előadásban mindig az összjátékon van a hangsúly. Ritmus, dinamika, szöveg, zene mindig minden a helyén van, és ebben a nagy kompozícióban a színészek is mindig a helyükön állnak. Bár énekhang tekintetében itt most kiesett egy dimenzió, viszont a Köd utánam című előadás ettől függetlenül kihagyhatatlan és nem csak a Mohácsi rajongók számára.

Kal Pintér Mihály

 

Szereposztás:

Mizse Lajos, hekker – Csuja Imre

Az öreg Ördögh (Rudolf) – Debreczeni Csaba

Ördöghné Nyüstös Flóra, második felesége – Bíró Kriszta

Ördögh Berta Nikolett, a lánya – Kurta Niké

Mostohatestvérei

Antónia – Osváth Judit eh

Kleopátra – Lénárdt Laura eh

Lidi néni, az Ördögh öreganyja – Pogány Judit

Dmitrij pavlovics, magyarul beszélő orosz herceg – Ficza istván

Kozma Jenny, a tavalyelőtti tehetségkutató hányadik helyezettje –Takács Nóra Diána

Horváth Pál Palkó – Nagy Zsolt

Kenedics Sándor – Vajda Milán

Kenedics Emilné – Für Anikó

Vadász Stüszi – Baksa Imre mv

Álomtitkár – Némedi Árpád mv

Szegényember – Máté Zsolt

 

díszlet –  Mohácsi András

Zene – Kovács Márton

dalszövegek – Parti Nagy Lajos

jelmez – Remete Kriszta

dramaturg – Mohácsi István

koreográfia – Bodor Johanna

rendező – Mohácsi János

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!