Én küzdöttem, de kilátástalan volt, és túlságosan fájt. Most csak figyelem, hogy mi történik körülöttem, és abból merítek ihletet. Minden emberből, akivel találkozom, lesz egy vers.” Ezt Petr mondja, akit elhagyott Jana.
Ha valakit elhagynak, ritkán marad ép, elkezdi keresni a viharosan rázúduló stresszre azt, ami kisimítja, és ilyenkor ritkán válogat eszközökben, minden jöhet, csak változzon valami. Meglátogatja új barátjánál Janát, kívülállóként nézi, hogy azok hogy folytatják. Siralmasan. Jana az utcán nézegette a férfiakat, és akit kiszemelt, azt felhívta a háza előtti nyilvános telefonfülkében, és aki felvette, az isteni csodának hihette, hogy pont egy magányos nő van a vonal másik végén. Az új fiú Petr után szintén belebolondul ebbe. Eközben Petr hangos szomszédainak csak úgy megy a szex, ha kukkolja őket valaki – de Petrnek már mindegy. Anyját elküldték a véradók, mert már nem kell nekik a vére, tehát leveszi neki Petr, hogy elküldhessék azt a 3 decit Szíriába a harcoló katonáknak, vagy bárhová, ahol vér folyik.
Komolyan: itt mindenki megbolondult. Logikus, amit csinálnak, ez következik abból, ami történik velük, de őrült és abszurd módon. Pont úgy abszurd, ahogy egy kortárs cseh szerzőtől elvárható, és majdnem pont úgy, ahogy azt magunk körül látjuk. Petr haverja beszerez egy próbababát, mert elege van a nőkből, akik elhagyták. Felhozza a színpadra a bábut, aki hálistennek megelevenedik. Tök jó, mert Mokkának annyira szüksége volt már valakire, hogy az egyik lefolyó lyukát használta nőnek. Szabó Győző hihetetlenül jó komikus, mostanában Zach Galifianakis jut eszembe róla, a házi bemutató közönsége végigkacarászta szikrázóan jó alakítását. Petr apja régi tévéhíradók szövegeit szavalja egy őt véletlenül felhívó kis szobrászlánynak: „Gustáv Husák megérkezett a Primpost üzem átadására” (csak körülbelül idézem) – és közben Szombathy Gyula úgy néz ki, mint Karel Gott a lefelé bővülő nadrágjában. Petr anyjával (Molnár Piroska) olyan házaspárt játszanak, akiknek bizarr perverziók sarjadtak hosszú házasságából. Szerethető volt párosuk, ha a rendező a groteszk felé akarta tolni az előadást, akkor ők ebben egyszerűen prímák. Rajtuk kívül a fiatalok inkább vígjátékot játszottak, a legjobban a már említett Szabó Győző.
Petr Zelenkának a szerzőnek Michael Frayn a kedvence, aki szintén imádta az őrült és kiszámíthatatlan vígjátékos forgatagot a színpadon, ami itt IKEA bútorok és dobozok között és kicsit keserűbben-abszurdabban gurulgat előre. Az előadás tehát abszurd is, vígjáték is, amit nem Pindroch Csaba Petrje dönt el, hanem a többiek játéka billen ide-oda. Igaz, a pontot az i-re Petr teszi majd fel.
Az őrület logikus és teljesen érthető, mondom legvégül. A néző is ezt fogja leszűrni az előadásból.
Helmeczi Hédi
Petr Zelenka: Hétköznapi őrületek
Szereplők:
Petr: Pindroch Csaba
Anya: Molnár Piroska
Apa: Szombathy Gyula
Mokka:Szabó Győző
Jana: Fodor Annamária
Ales: Vida Péter
Sylvie: Grisnik Petra m.v.
Jiri: Tamási Zoltán
Alice: Tóth Eszter
Anna: Gubás Gabi
Eva (próbababa): Bánovits Vivianne
Főnök, Férfi: Mózes András
fordította: Hamvai Kornél
jelmez: Tihanyi Ildikó
díszlet: Cziegler Balázs
rendezőasszisztens: Kelemen Kata
rendező: Béres Attila
Bemutató: 2014. december 6.
További időpontok: 2014. december 7.,13.,14., 2015. január 6., 7., 20.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: